Thursday, May 27, 2010

Pakistan tutup Youtube dan Facebook?

ISLAMABAD (Arrahmah.com) - Pakistan telah memblok laman pertukaran video yang popular, YouTube, sebagai memboikot bahan yang mengandung unsur ‘penghinaan kepada Tuhan’.

Arahan oleh Pakistan Telecommunication Authority (PTA) meminta pemilik komunikasi internet untuk memblok akses ke jejaring sosial Facebook sehari sebelumnya kerana pertandingan melakar karikatur  Nabi Muhammad secara online. Segala bentuk persembahan dari Nabi Muhammad dianggap tidak Islamik dan menghina umat Islam.

Wahaj-us-Siraj, CEO Nayatel, pemilik salah satu syarikat komunikasi internet, mengatakan bahawa PTA juga mengeluarkan perintah ‘segera’ memblok YouTube yang dimiliki Google ini. YouTube juga pernah diblok di negara Muslim ini pada 2007 selama satu tahun atas apa yang disebut Pakistan sebagai video yang tidak Islamik.

Jurubicara PTA, Khurram Mehran Ali, mengatakan, tindakan untuk memblok YouTube diambil setelah pihak berkuasa melihat kandungan yang dianggap menghina Islam sedang diupload di laman sesawang itu.

"Sebelum menutup (YouTube), apa yang kita lakukan hanya mencuba untuk memblok URL tertentu atau link, dan akses ke 450 link di internet dihentikan. Tetapi kandungan yang tidak sepatutnya terus muncul sehingga kami terpaksa memerintahkan untuk menutupnya secara total," katanya.

PTA juga mengatakan mereka sedia berbincang dengan pihak dari Facebook dan YouTube agar dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera sekaligus mencari jaminan keharmonian beragama.

Beberapa laman web lain, termasuk Wikipedia dan Flickr juga tidak dapat diakses di Pakistan beberapa hari terakhir ini. Namun jurucakap pihak berkuasa mengatakan tidak ada perintah untuk benar-benar memblok kedua laman ini.

Pihak pentadbiran Amerika Syarikat telah mengkritik tindakan yang diambil negara-negara lain selain Pakistan, termasuk China, untuk memaksakan pembatasan internet. Namun jurucakap Menteri Luar Negeri AS PJ Crowley mengatakan akan berhati-hati dengan langkah terbaru Pakistan dan menilai masalah ini sebagai sesuatu yang bertentangan dengan prinsip AS.

Namun, Crowley menambahkan bahwa Pakistan harus memastikan bahawa tindakan mereka tidak membatasi kebebasan berbicara bagi jutaan warga di negaranya yang berhubung menerusi internet.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails