Tuesday, May 25, 2010

Ketawa di dunia atau menangis di Akhirat

Kisah ini diambil dari folder simpanan penulis untuk dikongsi bersama, moga bermanfaat.. Jika ada silap maklumat, teguran dan saranan daripada pembaca amat dialu-alukan.

Abu Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Ishaq bin Manshur berkata: Ketika Khidir akan berpisah dengan Nabi Musa a.s. maka berkata Nabi Musa a.s."Berilah nasihat kepadaku"

Khidir berkata: “Ya Musa, jangan banyak bicara dan jangan berjalan tanpa kepentingan dan janganlah tertawa tanpa sesuatu yang mentertawakan dan jangan menempelak orang yang salah dengan dosa kesalahannya dan menangislah atas dosa-dosamu sendiri, hai putera Imran.”

Jaafar bin Auf dari Mas’ud dari Auf bin Abdullah berkata: “Biasa Nabi Muhammad SAW tidak tertawa melainkan senyum simpul dan tidak menoleh kecuali dengan wajahnya. (Yakni tidak suka melerek).” 

Hadis ini menunjukkan bahawa senyum itu sunat dan tertawa bergelak-gelak itu makruh. Maka seharusnya orang yang sihat akal jangan gelak-gelak tertawa sebab banyak yang bergelak di dunia bererti akanbanyak menangis di akhirat. Allah SWT berfirman yang bermaksud: 

“Hendaklah kamu sedikit ketawa dan banyak menangis setelah menerima pembalasan dari amal perbuatan mereka.” 

Al-Hasan Basri berkata: “Sungguh ajaib seseorang dapat tertawa pada hal di belakangnya ada Api Neraka dan orang yang bersuka-suka sedang di belakangnya maut.”

TG Nik Aziz ketika solat  hajat di stadium di bandar Kota Bharu

Al-Hasan Basri bertemu dengan pemuda yang sedang tertawa , lalu ditanya: “Hai anak muda, apakah engkau sudah menyeberang Shirath?” Jawabnya: Belum.” 

“Lalu kerana apa engkau tertawa sedemikian itu?” 

Maka sejak itu pemuda itu tidak tertawa lagi. Nasihat Hasan meresap benar dalam hatinya sehingga ia bertaubat daripada tertawa.

Fakta daripada barat pula mengatakan ketawa merupakan kaedah perubatan terbaik untuk minda and tubuh badan. Disamping itu, menurut mereka kaedah rawatan ini adalah kaedah untuk menghilangkan stress.

“Your sense of humor is one of the most powerful tools you have to make certain that your daily mood and emotional state support good health.” Paul E. McGhee, Ph.D.

In addition, laughter give powerful antidote to stress, pain, and conflict. Nothing works faster or more dependably to bring your mind and body back into balance than a good laugh.

Humor lightens your burdens, inspires hopes, connects you to others, and keeps you grounded, focused, and alert.

With so much power to heal and renew, the ability to laugh easily and frequently is a tremendous resource for surmounting problems, enhancing your relationships, and supporting both physical and emotional health. 

Laughter relaxes the whole body. A good, hearty laugh relieves physical tension and stress, leaving your muscles relaxed for up to 45 minutes after.

Laughter boosts the immune system. Laughter decreases stress hormones and increases immune cells and infection-fighting antibodies, thus improving your resistance to disease.

Laughter triggers the release of endorphins. The body’s natural feel-good chemicals. Endorphins promote an overall sense of well-being and can even temporarily relieve pain.

Laughter protects the heart. Laughter improves the function of blood vessels and increases blood flow, which can help protect you against a heart attack and other cardiovascular problems.

Memang tak dinafikan kajian perubatan sebegini, terbukti benar, tapi kita juga perlu melihat cara hidup masyarakat barat, mereka hidup bebas bersosial, tanpa bimbingan agama, hidup mereka penuh dengan stress, minda mahupun jasmani dan natijahnya mereka mencari altenatif seperti hiburan bagi mewujudkan suasana humor untuk menghilangkan stress tanpa perlu merujuk kepada agama.


Senyum itu sedekah

Islam mengajar kita bagaimana menjaga kesihatan menurut tuntutan Al-Quran dan Sunnah, sbb itulah anjuran ketawa berlebihan tidak digalakkan, bahkan dihukumkan makruh. Islam melarang berbuat demikian supaya kita beringat-ingat bahawa hidup didunia ini hanya sementara, dan kita akan kembali kepada Allah. Bila menghadapi tekanan, Islam menganjurkan kita menyerah kepada Allah, mengadu segala masalah kepadaNya sebagai jalan penyelesaian bila segala usaha telah dicuba, bukan dengan cara menghiburkan hati dengan bergelak ketawa dan seumpamanya. Setiap penyakit ada penawarnya melainkan MATI.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails