Tuesday, November 12, 2013

Terowong HAMAS gentarkan Israel LAKNATULLAH

Sejak beberapa hari lalu, Gaza digemparkan dengan penemuan terowong rahsia oleh Israel yang dibina pejuang-pejuang Hamas yang menembusi sehingga ke luar sempadan Israel. Ekoran penemuan yang menggerunkan tersebut, Israel mengambil kesempatan memasuki Gaza dan memusnahkan terowong.

Serangan Israel ke atas Gaza bermula disebabkan 2 terowong yang dijumpai oleh tentera Israel di kawasan penempatan Yahudi di dalam Israel. Israel menjadi 'gila' akibat terowong tersebut. Mereka cuba mencari jika ada lagi terowong-terowong seumpama itu dan mencari ke manakah tembusnya terowong itu di sebelah Gaza. Terowong ini merentasi Khan Younis.

Antara kesan penemuan terowong ialah bahan binaan dihalang masuk ke Gaza dengan alasan digunakan untuk membina terowong.

Sekitar dua minggu lepas, Israel cuba mengebom 'kepala' terowong di Khan Younis dan cubaan Israel tersebut gagal apabila pihak pejuang Al-Qassam memasang perangkap dan melakukan serangan hendap. 4 orang tentera Al-Qassam gugur syahid, 3 orang gugur syahid di dalam terowong dan seorang lagi di luar terowong. Manakala 5 orang pegawai tentera Israel cedera parah, dan kemungkinan salah seorangnya terbunuh. Sehingga kini hanya seorang mayat mujahidin Al-Qassam dijumpai oleh Bulan Sabit Merah, dua lagi masih belum ditemui (yang syahid di dalam terowong).

Syuhada' yang gugur dalam cubaan Israel memusnahkan terowong

Di kawasan umum (penempatan masyarakat awam Gaza) tidak berlaku serangan Israel. Seperti yang diceritakan oleh seorang sahabat yang berada di Gaza. 

Namun, keadaan di Gaza semakin parah. Bekalan minyak sudah tidak disalurkan kepada Gaza. Sekarang ini hanya 20% kenderaan bergerak di atas jalan raya Gaza. Menjelang akhir minggu ini kesemua kenderaan dijangka tidak dapat bergerak disebabkan kehabisan petrol.

Hari ini masuk hari kesepuluh krisis elektrik paling teruk di Gaza sejak bermula 6-7 tahun lepas. Sebelum ini elektrik ada setiap lapan jam dan dipotong lapan jam, terkini elektrik ada 6 jam dan putus dua belas jam. Krisis meruncing setelah cukai ke atas setiap liter minyak yang digunakan stesyen janakuasa elektrik dinaikkan daripada sekitar RM2 kepada RM6. Banyak urusan harian tergendala. Begitu juga dengan sekolah, hospital, jabatan kerajaan, kedai dan lain-lain. Gaza bergelap disebabkan sekatan elektrik oleh Israel dan sekatan petrol.

Dalam masa yang sama, pejuang-pejuang Al Qassam sentiasa dalam keadaan berjaga-jaga terhadap situasi yang berlaku sekarang dan terbaru mujahidin berjaya menjatuhkan sebuah pesawat pejuang Israel dan telah melepaskan 16 buah roket Al-Qassam ke sempadan Israel. Sehingga kini Israel tidak melakukan serangan balas.


Untuk sahabat-sahabat yang mengunjungi blog saya, bersama mendoakan agar saudara kita di Gaza diberikan kekuatan dan kemenangan dalam membebaskan bumi Palestin. Hulurkan sumbangan semampu yang mungkin untuk membantu saudara kita disana.

Update terkini boleh ke facebook AMAN Palestin. Manakala sumbangan boleh dihulurkan samaada AMAN Palestin atau terus kepada sahabat saya yang berada di Gaza, saudara Nadir Al-Nuri (sumbangan boleh dibuat melalui akaun CIMB 14760002501204 atas nama Umm Salamah Ahmad Shah, Koordinator Projek di Malaysia. Untuk pertanyaan dan makluman sumbangan, hubungi melalui emel nurilhakim87@gmail.com, atau Whatsapp +60195004911)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails