Thursday, January 6, 2011

Polis Belanda tolak jalankan larangan ber "CADAR"

Polis Amsterdam tidak akan menangkap Muslimah bercadar / berjilbab, bahkan jika larangan tersebut dikuatkuasakan. Menurut kenyataan Ketua Polis Bernhard Welten, yang mengatakan di siaran televisyen bahawa polis harus menggunakan akal sihat mereka. "Saya tidak merasa bahawa saya harus selalu menjadi alat dari pemerintah yang selalu melakukan apa yang mereka minta."

Tudung yg dipakai wanita muslim di Holland

Pernyataan tersebut mendapat reaksi dari anggota parlimen dari Parti Bebas, Hero Brinkman yang juga merupakan mantan polis, dengan keras mantan tersebut mengkritik ketua polis tersebut. "Polis harus tunduk kepada pihak berkuasa. Pemerintah dan DPR yang membuat undang-undang. Polis menegakkan undang-undang itu. Kami akan menjadi republik pisang jika yang terjadi adalah sebaliknya".

Brinkman menyarankan kepada menteri dalam negeri untuk mengambil tindakan terhadap Mr Welten. Dalam Twitter nya Hero Brinkman menulis "Welten akan berundur tahun ini. Kasihan, pasti akan senang melihat dia dipecat."

Usulan kontroversi untuk melarang cadar ditetapkan sebagai bahagian dari perjanjian antara konservatif VVD dan Kristian Demokrat. Pemerintah disokong oleh minoriti di parlimen oleh Parti Bebas anti-Islam pimpinan Gert Wilders.

Seharusnya usaha prihatin polis seperti Bernhard Welten ini yang mesti disokong oleh komuniti Muslim di Belanda, khususnya dalam hal larangan penggunaan cadar ini. Sikap yang diambil polis ini sepatutnya menjadi suri tauladan bagi polis-polis dinegara lain supaya tidak mengikut segala undang-undang yang ditetapkan oleh pemerintah jika undang-undang yang digazetkan tidak sesuai dengan norma-norma akal sihat manusia dan syariat yang ditetapkan Islam jika di dalam sebuah negara Islam.

Sumber muslimdaily

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails