Friday, December 31, 2010

Polis yang menzalimi rakyat awam

Telah bersabda Rasulullah SAW, "Ada dua macam ahli neraka yang belum aku saksikan, yaitu: Suatu kaum yang membawa cemeti seperti ekor-ekor sapi untuk memukul manusia, dan wanita-wanita yang berpakaian akan tetapi sebenarnya mereka tidak berpakaian yang menanggalkan tutup kepala yang menarik kepada maksiat, kepala mereka seperti punuk-punuk onta yang miring, mereka itu tidak akan masuk ke syurga dan tidak akan mendapatkan baunya sedangkan bau syurga itu dapat tercium dari jarak sekian-sekian."

Tindakan yang tidak sepatutnya dilakukan seorang yang normal
 
Imam An Nawawi berkata: "Hadis ini adalah merupakan salah satu dari mu'jizat Nabi Muhammad SAW kerana apa-apa yang baginda khabarkan tersebut telah terjadi, adapun orang-orang pembawa cemeti itu adalah para anggota polis."

Jika mengatakan, bahwa apabila hal tersebut di zaman Imam An Nawawi, yaitu abad ke 7 Hijrah, atau semenjak 700 tahun yang lalu. maka pada zaman kita terlihat sangat jelas. Tanda ini (Polis akan menyakiti Rakyat) tidaklah sama dengan tanda bertambahnya jumlah bilangan polis. Kerana banyaknya jumlah polis tidak berarti bahwa mereka juga akan menyakiti manusia. Akan tetapi itu hanyalah untuk melindungi pemimpin atau untuk mengamankan rakyat.

Rakyat awam dizalimi, pemerintah jahat dilindungi

Adapun tanda ini, yaitu akan menghukum rakyat tanpa disebabkan oleh suatu kesalahan apa pun." Rasulullah SAW telah menyebutkan ciri-ciri mereka, yaitu mereka itu membawa cemeti-cemeti yang memedihkan yang akan mereka pukulkan kepada manusia. Oleh karena mereka menyakiti manusia tanpa ada sebab alasan.

Maka Rasulullah SAW melabelkan mereka itu sebagai ahli neraka dimana mereka berada dalam kemurkaan Allah ketika mereka berangkat dari rumah dan ketika mereka pulang. Sebagaimana yang diriwayatkan dalam salah satu riwayat Muslim dari Abu Hurairah dimana Rasulullah SAW bersabda:

"Hampir saja, sekiranya kamu panjang umur maka kamu akan melihat sekelompok orang yang pada tangan mereka ada alas seperti ekor-ekor sapi, mereka akan berangkat pagi dalam kemarahan Allah dan mereka akan pulang petangnya dalam kemurkaan Allah."

Jelaslah hari ini yang mana banyaknya jumlah anggota polis yang boleh dikatakan majoritinya bukan untuk menjaga keharmonian rakyat tetapi melindungi pemimpin-peminpin yang jahat. Sikap ganas dan angkuh sesetengah anggota polis terhadap rakyat awam tebukti daripada hadis yang disabdakan Rasulullah SAW 1400 tahun yang lalu. Mereka ini pasti mendapat balasan yang setimpal di akhirat kelak bahkan lebih dahsyat dari apa yang mereka perlakukan di dunia ini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails